Acum patru zile o locomotivă defectă a accelerat necontrolat și a lovit vagonul de călători pe care trebuie să-l tracteze la Galați. Un mort, trei răniți.
Ieri s-au auzit ceva zvonuri cum că Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, va cere demisia directorului CFR. Probabil că vor aplica schema clasică pentru numirile politice. Îl vor ascunde un pic să se liniștească lucrurile și să vadă populimea că cineva a plătit oalele sparte. După care omul va primi o nouă sinecură politică, un loc călduț prin cine știe ce agenție numai bună de căpușat.
Tot ieri a deraiat o locomotivă tractată la coada unui marfar. Se pare că vagoanele trenului se dezintegrau și bucățile căzute pe șine au provocat deraierea locomotivei.
***
Avem de gând să scriu mai mult pe tema asta și a accidentelor din ce în ce mai numeroase de pe liniile ferate de la noi. Pe când căutam informații despre incidentele din ultima perioada am dat de pagina cu investigații și rapoarte privind siguranța transportului feroviar de la AGIFER.
Pur și simplu am rămas siderat de câte incidente sunt pe calea ferată.
Doar de la începutul acestui an și până la finalul lunii martie avem:
Accidente cu victime umane:
- 25.03.2023: Accident în stația CFR Galați, cu tamponarea violentă a vagonului de călători și decesul unei persoane.
Deraieri trenuri:
-
28.03.2023 – o locomotivă aflată în urma unui tren de marfă, compus din 25 de vagoane, încărcate cu cărbune, a deraiat de la o osie pe ruta Băbeni-Alunu
- 17.03.2023: Deraiere tren de marfă nr. 66358 între Beia și Cața.
- 28.02.2023: Deraiere tren de marfă nr. 67815 între Apața și Augustin.
- 22.02.2023: Deraiere tren de călători Regio nr. 4363 între Zalău Nord și Mirșid.
- 26.01.2023: Deraiere locomotiva EA 038 în stația CFR Bucureștii Noi.
- 07.01.2023: Deraiere vagon nr. 31537982021-2 în stația CFR Câmpia Turzii.
Lovirea inductorilor și semnalelor:
- 15.03.2023: Lovirea a 7 inductori de cale de trenul de călători nr. 4020 între Surduc Sălaj și Băbuțeni.
- 06.03.2023: Lovirea semnalului luminos XP1 de trenul de marfă nr. 67110005 în stația CFR Palas.
- 04.03.2023: Lovirea inductorului de 500 Hz al semnalului BL 11 de trenul de marfă nr. 87067 între Basarabi și Valu lui Traian.
Alte incidente:
- 21.02.2023: Primirea trenului de călători Interregio nr. 1823 pe linia închisă pentru lucrări în stația CFR Ișalnița.
O medie de patru incidente pe lună doar pe începutul de an.
Credeți că 2022 a fost un an mai bun?
Doar credeți!
În realitate 2022 a fost un an foarte bogat în incidente:
Coliziuni între trenuri:
- 01.12.2022: Coliziune între trenurile de marfă nr. 57402 și 66706 între Gugești și Sihlea
La un pas de coliziune:
- 17.09.2022: Expedierea trenului de călători nr.7032 din stația CFR Mogoșoaia spre halta de mișcare Pajura pe linia ocupată cu trenul de călători nr.7915.
- 07.05.2022: Expedierea trenului de călători regio nr. 9000 pe firul II ocupat, spre stația CFR Jianca.
Lovirea inductorilor sau altor obiecte pe calea ferată:
- 23.11.2022: Lovirea picheților de alimentare a inductorilor semnalului PrX în stația CFR Roman de către tabla cu datele de identificarea ale vagonului nr.315379571476.
- 18.11.2022: Lovirea inductorilor de cale între stațiile Bucureștii Noi și Grădinari de către inductorul locomotivei EA 194.
- 28.10.2022: Lovirea inductorilor de cale între halta de mișcare Suncuius și Stația CFR Oradea de către furca de suspensie desprinsă de la locomotiva DA 506.
- 03.09.2022: Lovirea senzorului de roată al macazului nr.1 și a jgheabului de pe firul II al trecerii la nivel situată la km.343+320 de către un sabot de frână desprins de la vagonul nr.335379193154.
- 22.08.2022: Lovirea a opt inductori de cale între stațiile Cricov și Inotești (tren de călători nr. 1750).
- 03.08.2022: Lovirea a două vagoane din compunerea trenului nr. 1582 de către o piesă a trenului de marfă nr. 56006030.
- 22.07.2022: Agățarea firului de contact de către un capac deschis al trenului de marfă nr. 67010.
- 29.05.2022: Lovirea inductorului de 1000/2000 Hz al semnalului PrX de către locomotiva trenului de marfă nr. 56718 între HM Teregova și Armeniș.
- 24.05.2022: Lovirea șinei de contact de către bara de torsiune ruptă din lagărul de prindere de pe boghiul 2 al vagonului MP2 din semitrenul 2314 în circulația trenului de metrou nr.15.
- 27.03.2022 – Lovirea unui tampon de către locomotiva EA 649 în stația CFR Cernavodă Pod.
Deraieri:
- 13.11.2022: Deraierea primelor două osii ale locomotivei DA 913 în circulația trenului de marfă nr.6056513.
- 01.11.2022: Deraierea a 9 vagoane încărcate cu cărbune în halta de mișcare Răcari.
- 02.10.2022: Deraierea a cinci vagoane încărcate cu cărbune în halta de mișcare Borăscu.
- 20.09.2022: Deraierea celei de-a 3-a osii a vagonului remorcă 1704-7 al automotorului AMX 1704.
- 17.09.2022 (1): Deraierea ambelor osii ale primului boghiu de la vagonul nr.33537850290-0.
- 13.09.2022: Deraierea și răsturnarea a două vagoane de marfă în circulația trenului de marfă nr.66014.
- 08.09.2022: Deraierea de ambele osii ale primului boghiu al vagonului nr.58536368.
- 29.08.2022: Deraiere a trei osii ale primului boghiu al locomotivei în stația CFR Brașov Triaj (tren de marfă nr. 86191).
- 09.08.2022: Deraiere primul boghiu al celui de-al 17-lea vagon în halta de mișcare Cojocna (tren de marfă nr. 57010).
- 28.07.2022: Deraiere locomotiva DA 1537 între stațiile CF Năvodari și Nazarcea (tren de marfă nr. 66358028).
- 27.07.2022: Deraiere locomotiva și primul vagon în halta de mișcare Gura Motrului (tren de marfă nr. 66344).
- 08.07.2022: Deraiere a doua vagoane serie Fals în stația CFR Turceni (tren de marfă nr. 64220).
- 29.06.2022: Deraiere a 15 vagoane între halta de mișcare Sirca și stația CFR Podu Iloaiei (tren de marfă nr. 56317027).
- 26.05.2022: Deraierea și răsturnarea locomotivei EC 076 în halta de mișcare Merișor, în circulația trenului de marfă nr. L88151.
- 07.05.2022: Deraierea celui de-al 8-lea vagon din compunerea trenului nr. 66704007 în stația CFR Fetești.
- 13.04.2022: Deraierea de toate osiile a locomotivei ED 050 în halta de mișcare Drăgotești, în circulația trenului de marfă nr. 67208.
- 11.04.2022: Deraierea peste macazul nr.7 a primului boghiu al locomotivei EA 798 în circulația trenului de călători Regio nr.3087.
- 06.04.2022: Deraierea ultimelor două vagoane din compunerea trenului de marfă nr. 66683006 la intrarea în stația CF Nazarcea.
- 02.04.2022: Deraierea a două vagoane, al 4-lea și al 5-lea, din compunerea trenului de marfă nr. 66708 la intrarea în stația CFR Craiova.
- 01.04.2022: Deraierea a trei vagoane serie Fals încărcate cu cărbune, al 9-lea, al 10-lea și al 11-lea vagon din compunerea trenului de marfă nr. 64220 la intrarea în stația CFR Turceni.
- 24.03.2022 – Deraierea și răsturnarea a două vagoane încărcate cu cereale la expedierea trenului de marfă nr. 57557 în halta de mișcare Ciucea.
- 13.03.2022 – Deraierea boghiului nr.3 al vagonului remorcă nr.1704-7 al automotorului AMX 1704 între halta Sărmășel și stația CF Lechința.
- 25.02.2022 – Deraierea primei osii în sensul de mers al locomotivei EA 725 în circulația trenului de marfă nr.68400 în stația CFR Bucureștii Noi, linia Guvernamentală.
- 24.02.2022 – Deraierea a trei vagoane din compunerea trenului de marfă nr.60566 în linie curentă între Alunu si Berbesti.
- 19.02.2022 – Deraierea primului boghiu, în sensul de mers, al locomotivei titulare EA 011 în circulația trenului de marfă nr.57553 în halta de mișcare Grozăvești – cap X.
- 14.02.2022 – Deraierea primele două osii ale locomotivei GM 1138 în circulația trenului de călători Regio nr.4116 între stația CFR Valea Vişeului și halta de mișcare Bocicoi.
- 07.01.2022 – Deraierea a 4 vagoane din compunerea trenului de marfă nr.77146 între Hm Fileşti (Ramificaţie CSG) şi staţia de căi ferate uzinale Cătuşa.
Depășirea semnalelor, depășiri de viteză și incidente la trecerile la nivel:
- 04.10.2022: Depășirea semnalului luminos de ieșire X1 și talonarea macazului nr.10 din halta de mișcare Tunel.
- 21.07.2022: Depășirea vitezei cu 10 km/h de către trenul de marfă nr. 68110.
- 06.07.2022: Depășirea semnalului de ieșire Y al stației CFR Amaradia de către trenul de marfă nr. 57202.
- 02.07.2022: Depășirea vitezei maxime de către trenul de marfă nr. 66005.
- 05.05.2022: Depășirea vitezei de 50 km/h la circulația pe restricția de viteză stabilită de către mecanicul trenului nr.73.
Incendii:
- 27.08.2022: Incendiu la locomotiva împingătoare DA 1394 în stația CFR Dornești (tren de marfă nr. 57010).
- 19.07.2022: Incendiu la locomotiva DHC 410 între haltele de mișcare Biharia și Diosig (tren de călători nr. 6811).
- 22.06.2022: Incendiu la locomotiva de remorcare EA 889 între halta de mișcare Zăvestreni și stația CFR Videle (tren de călători nr. 349).
- 13.06.2022: Incendiu la primul vagon al trenului de marfă nr. 66306 în halta de mișcare Zăvestreni, vagon încărcat cu produse petroliere (benzină).
- 02.01.2022 – Degajarea de fum și ulterior incendiul la locomotiva de remorcare DA 1547 în circulația trenului de marfă nr.56300 între stațiile CFR Crivina și Brazi.
Dacă mergem înapoi în timp pe firul timpului vom vedea că asta e media anuală a incidentelor CFR, pe undeva pe la 50-60 de incidente. De cele mai multe ori doar norocul chior face ca aceste incidente să nu se soldeze cu victime.
Pe de altă parte, analizând toată lista de mai sus se vede clar că problema nu e la CFR Călători. Este o problemă sistemică a întregului CFR, cuprinzând infrastructura, transporturile de marfă și cele de călători.
Și uite așa începe să-ți fie frică să mai mergi cu trenul.